Trafiekcijfers april 2020
Vergelijking tussen de periode Apr 2019 en 2020
2019 |
2020 |
Verschil |
|
Commercieel: |
317 |
178 |
-43,8% |
2019 |
2020 |
Verschil |
|
Bewegingen: |
1.963 |
388 |
-80,2% |
Passagiers: |
40.402 |
285 |
-99,3% |
Vracht: |
1.846 |
5.284 |
+186,2% |
Vergelijking tussen de periode Jan - Apr 2019 en 2020
2019 |
2020 |
Verschil |
|
Commercieel: |
1.080 |
986 |
-8,7% |
2019 |
2020 |
Verschil |
|
Bewegingen: |
6.816 |
4.866 |
-28,6% |
Passagiers: |
103.552 |
54.397 |
-47,5% |
Vracht: |
8.265 |
15.106 |
+82,8% |
Commentaar:
CORONA WEEGT DRAMATISCH ZWAAR OP DE LUCHTHAVENACTIVITEITEN
Bij de passagierscijfers voor april 2020 hadden we evengoed "zonder woorden" kunnen schrijven.
De stopzetting van alle TUI fly vluchten en het vliegverbod voor de kleine luchtvaart en lesvluchten resulteerden in een instorting met 99,30 % t.o.v. april 2019.
Uiteraard leed ook het aantal bewegingen onder deze toestand.
Gelukkig kon de Internationale Luchthaven Oostende-Brugge steunen op de belangrijke pijler van het vrachtvervoer.
Overal ter wereld werd beroep gedaan op vrachtvliegtuigen wegens het wegvallen van de regelmatige passagiersdiensten. Een enorme hoeveelheid vracht, die anders op deze diensten in de buikruimte vervoerd wordt, wordt nu met chartervluchten op bestemming gebracht. Daar bovenop is de vraag voor vervoer van medisch materiaal ten behoeve van Covid-19 patiënten enorm.
Voor Oostende resulteerde deze toestand in een verhoogd aantal vrachtcharters buiten de reeds voorziene gunstige cargotrafiek.
Resultaat: plus 186,30 % vracht voor de maand april, hetgeen het gemiddelde voor de eerste vier maanden van 2020 een enorme boost geeft.
Zodoende kan door de omschakeling naar vracht een groot deel van de tewerkstelling bewaard blijven.
Welke genieën beweren al weer dat de kustluchthaven de vracht moet afstoten?
Gelet op de grote onzekerheid voor de passagiersluchtvaart, de heropening van de grenzen, de evolutie van de pandemie, enz. zal 2020 sowieso qua passagierstrafiek een dramatisch jaar zijn.
De heropbouw zal lang en moeilijk zijn. De concurrentie tussen luchthavens en airlines zal bikkelhard zijn.
Daarom pleit REPLO voor een bundeling van alle krachten op lokaal, regionaal, politiek en sociaal-economisch vlak in samenwerking met alle bevoegde overheden en relevante stakeholders om een sterk relance-plan uit te werken, zodat de luchthaven in al zijn facetten opnieuw kan openbloeien.